Dit schooljaar zijn we begonnen met zogenaamde ateliers op de Meent. In onze nieuwsbrief wordt het als volgt omschreven:
Atelier leren
In verschillende workshops in de school maken de kinderen kennis met de wereld om hen heen en gaan zij op ontdekkingsreis langs de verschillende vakken. We leren hen op een andere manier naar dingen kijken. Zo kunnen zij hun creativiteit nog meer ontwikkelen en zich nog beter voorbereiden op de toekomst. Het kind leert hierdoor vraagstukken oplossen met originele ideeën. Het Atelier-programma van De Meent is een broedplaats van creativiteit en innovatie. Het kind leert samen te werken, te plannen, initiatieven te nemen en te presenteren. Atelierleren prikkelt de fantasie en de interesses. Het maakt zelfstandig en brengt verantwoordelijkheid bij.
Maar Atelier betekent nog veel meer: elkaar helpen, de weg op internet vinden en sportief en creatief aan het werk zijn, de sportzaal in of naar de theaterklas. Tijdens het Atelier ontdekt het kind dus hoe leuk het is om te ondernemen, te onderzoeken en te ontwerpen!
In 2 rondes van ieder 6 middagen kunnen kinderen zich inschrijven voor een workshop die hen interesseert om vervolgens 6 weken met dat onderwerp bezig te zijn.
Een selectie van de ateliers waar kinderen uit konden kiezen tijdens deze eerste ronde:
- Beauty & fashion
- Fotografie
- Kunst & zo
- Werken met brooddeeg
- Sport
- Proefjes
- Presenteren doe je zo
- Franse les
- Bouw je eigen droomhuis
- Computers & more
- Maak je eigen vogelhuisje
Voor mij was het niet moeilijk een onderwerp voor een lessenserie te bedenken. Ik heb als eerste opleiding de laboratoriumopleiding zoölogie gevolgd waarbij tijdens het afstuderen onderzoek doen naar insecten centraal stond. Nog steeds vind ik insecten heel interessant en dat combineren met het doen van onderzoek is het helemaal.
Kriebelbeestjes dus!
Nadat ik bedacht hoe ik het project ging opbouwen kon ik een poster maken.
Ondertussen was ik best gespannen of er überhaupt wel kinderen zijn die net zo gek van insecten zijn als ik. Mijn collega’s vonden het in ieder geval een “bijzondere keuze”!
De opbouw van mijn atelier kan je hier vinden, verder heb ik voor een aantal lessen werkbladen gemaakt waaronder de les van de pissebedden.
Van alle foto’s die ik maakte tijdens de lessen heb ik een filmpje gemaakt:
Na afloop van de ateliers hebben kinderen en leerkrachten een evaluatie ingevuld. De resultaten daarvan gebruiken we voor de tweede serie die gepland staat in maart/april.
Alles bij elkaar was het een flinke organisatorische klus maar het enthousiasme van de kinderen maakt het allemaal waard!
1 gedachte over “Atelier kriebelbeestjes”
Hoi,
Ik ben op internet een stukje van je tegengekomen over het veranderen van het rekenonderwijs. Ik ben zelf met een onderzoek bezig en op zoek naar de schaduwtoetsen van Pluspunt van groep 7 en 8. Heb je deze toevallig nog en zou je deze willen delen met me?
Alvast bedankt!
Reacties zijn gesloten.