Ben je, net als ik, een bovenbouwgebruiker van de methode Pluspunt, dan is dit blog misschien wat voor jou.
In dit schooljaar hebben wij onze werkwijze met rekenen drastisch veranderd. Aanleiding daartoe was het OinO-congres Kind in de Spotlights op 12 november 2015. Daar heb ik de lezing bezocht van Yvonne Zwart met als onderwerp: De leerling als eigenaar van zijn eigen leerproces. Daarnaast gaan veel credits naar Meester Jorrit, dankzij een tweet van hem over dit onderwerp en zijn antwoorden op mijn vele vragen is deze opzet ontstaan.
Achtergrond van de keuze voor deze aanpak vind je hier.
In het kort komt het hierop neer:
- Kinderen maken de schaduwtoets (verkrijgbaar bij Pluspunt als je beschikt over de digitale toetsen van Pluspunt). Deze toets is qua lay-out, moeilijkheidsgraad en aantal sommen volledig vergelijkbaar met de normale toets.
- Op je datamuur (of ergens anders zichtbaar in je lokaal) hang je het overzicht met rekendoelen voor het blok waar je mee bezig bent. Wij sturen het de ouders ook per mail aangezien lang niet alle ouders van groep 8 nog regelmatig in het lokaal komen.
- Je kijkt de schaduwtoets na, leerlingen vullen hun score in op hun doelenblad, en daarnaast ook de eerste 2 vragen op het doelenblad.
- Je start nu het blok zoals je dat gewend bent, met dat verschil dat je nu precies weet welke onderdelen door welke leerlingen nog als lastig worden ervaren. Je hebt dus een soort groepsplan rekenen per blok i.p.v. per 6 weken. Mogelijk kunnen een aantal lessen vervallen omdat de onderdelen die daarin behandeld worden al door alle kinderen beheerst worden. Wij stellen alle lessen met nieuwe doelen van het blok voor alle leerlingen verplicht. Zo krijgen ook meer/hoogbegaafde kinderen de juiste instructie en ontwikkelen zij niet eigen maniertjes die later fout blijken te zijn.
- Aan het einde van het blok wordt de normale toets gemaakt en deze scores worden genoteerd in je eigen administratiesysteem (bij ons Parnassys). Kinderen die in de schaduwtoets al een 10 haalden voor een bepaald onderdeel (dus NUL fouten), hoeven dat onderdeel in de eindtoets niet meer te maken.
- De leerlingen krijgen hun toets terug en vullen het doelenblad verder in. De laatste 3 vragen worden beantwoord. Je kan ervoor kiezen van een aantal of van alle leerlingen vervolgens de mapjes in te nemen en hun evaluatie te bekijken. Ik kies er meestal voor dit kort even klassikaal te bespreken. Wat heb je gedaan om je score te verbeteren, wat heeft gewerkt, wat zou je volgende keer andere kunnen doen?
De volledige beschrijving van deze aanpak en een voorbeeld van een doelenblad voor de leerling vind je hier.
Wij (leerkrachten van groep 8) zijn erg blij met deze nieuwe aanpak en ook de kinderen willen niet anders meer. De methode van Pluspunt leent zich naar mijn idee ook bijzonder goed voor deze aanpak. Zeker in de groepen 7 en 8 waar in een blok steeds toetsdoelen aan bod komen en nieuwe doelen. Die nieuwe doelen worden in het volgende blok getoetst.
Natuurlijk is het voor de leerlingen een sport om bij de schaduwtoets al zoveel mogelijk tienen te halen, maar ook de zwakkere leerlingen zien de uitdaging om de score van de schaduwtoets te verbeteren. Deze week nog met een leerling een prachtig gesprek gehad over de reden van een onvoldoende voor een bepaald onderdeel van de schaduwtoets. Ze merkte zelf op dat er wel erg veel slordigheidsfoutjes in haar werk zaten. Daar wilde ze bij de eindtoets beter op gaan letten. Uiteindelijk deed ze veel langer over haar toets dan normaal, maar dat werd dan ook beloond met een maximale score van vier tienen! En trots dat ze daarop was, prachtig!
Ik ben benieuwd wat je van deze aanpak vindt en of je hem een keer wil gaan uitproberen. Leuk als je eigen ervaringen wil delen, samen maken we elkaar tenslotte sterker!
5 gedachten over “Rekenen in de bovenbouw”
Ik zie nu dat ik mijn reactie onder het verkeerde item heb gezet. Dit is het stukje dat ik bedoelde over rekenonderwijs 🙂
Hoi,
Ik ben op internet een stukje van je tegengekomen over het veranderen van het rekenonderwijs. Ik ben zelf met een onderzoek bezig en op zoek naar de schaduwtoetsen van Pluspunt van groep 7 en 8. Heb je deze toevallig nog en zou je deze willen delen met me?
Alvast bedankt!
Hoi Lies,
Ik ben erg geïnteresseerd om deze manier van rekenen uit te proberen in mijn groep 8 komend schooljaar.
Heb jij toevallig ook al de doelen per blok uitgewerkt voor groep 8? Ik zou ze graag van je ontvangen als dat kan.
Alvast bedankt voor het delen van de aanpak!
Lijkt mij een prima aanpak!
Prima opzet, gaan we doen
Beste Liesbeth,
Sinds komend schooljaar starten wij met de methode Pluspunt. Via Bovenbouw-wereld kwam ik uiteindelijk uit op deze website. Wat gaaf dat jullie werken met de schaduwtoetsen van Pluspunt en de leerlingen zo eigenaar maken van hun eigen leerproces. Onder het motto: durf te vragen! Is het misschien mogelijk om de schaduwtoetsen voor groep 5-6 te mailen?
Graag hoor ik van je!
Met vriendelijke groet,
Masha Sporen
Reacties zijn gesloten.